Kita tidur kerana ..

Posted by sazali

Salam

Maaf.  Saya melawat ibu mertua di Selangor beberapa hari.  Oleh itu saya tidak mengarang apa apa.
Maaf pembaca budiman.

Sebagai menantu ..begitulah rasa hati..bila ibu dan bapa mertua sakit sakit dalam hospital, elok diziarahi mereka bukan?

Dari kitab .. banyak ganjaran (pahala)nya.  Di sini rasa rasa tak perlu ditulis lagi perkara ini.  Rmai antara kita takberminat membaca benda yg sama berkali kali.  Betul bukan?

Yang penting ..kita cepat cepat sempurnakan ziarah tersebut.

2)  Tajuk penulisan kali ini ialah

Kita tidur kerana..:

2.1  badan kita penat

selepas memandu 9 jam dari Selangor ke Kelantan, badan tua ku terasa penatlah.

Oleh itu baik aku tidur sahaja.

Badan mempunyai hak nya sendiri seperti

bila lapar ..ayuh kita makan.

bila sakit ..ayuh kita ubatinya

bila mengantuk ..ayuh pak ..jom kita tidur sahaja.

2.2  dalam alam sekolah/universitas kita tidur kerana
kuliahnya cukup susah dan membosankan.

Aku ada juga tertidur kerana pensyarah aku ..dari Scotland.
Dia tak ubah ubah apa apa stail sebutan dalam terminology matematika - numerical analysis

oleh itu ..aku binggung.
BIla binggung ku kerap tidur dan panjang tempohnya ..aku mengambil keputusan untuk tidur sahaja dalam kuliah.

Aku hamper hampir 'fail' dalam subjek  ini S1/ first degree aku.

Mengapa?
aku kerap tertidur ..kerana kuliah dalam bahasa loghat Scottish di waktu lewat lewat petang.  Langsung aku tak faham apa apa.

Nasib baik ..aku ada beberapa kenalan berbangsa cina.

Mereka ..kuat mata nya..  mata mereka tak mengantuk apa apa pun walaupun aku yakin mereka tak faham apa apa pun.  Ha..ha..ha..
Action sahaja ..itu semua.

2.3  sekarang anak aku buat Houseman di Hospital kerajaan

Hairan aku ..
dia kena bertugas 36 jam

dalam ward kecemasan.

Aku rasa ..ini kerja gila yang direka reka oleh KKM  ( Kementerian Kesihatan Malaysia)

Maaf.

aku ada hujah di sini:

pemuda umur 26 tahun
aku rasa ..tak ada kursus yang dilaluinya pernah beri dia latihan untuk berjaga 36 jam tanpa henti.

Kalau ada .. ini kursus ..mesti mempunyai ramai pelajar yg lari atau quit dari kursus tersebut.

Bila badan manusia penat berjaga 36 jam tanpa rehat
banyak kesilapan boleh berlaku.

Kaki buruk pesakit kencng manis (diabetes) di sebelah kanan
mungkin doctor yg mengantuk dan penat akan memotong kaki memburuk itu dari sebelah kiri.

Mungkin bukan?

Gunting pun banyak kali tertinggal dalam perut ibu muda.
Mengapa?  Doktor mengantuklah tu.

Manusia bukan robot.
Manusia buat bermacam macam kesilapan.

Tapi aku dengar tak ada ibu bapa Malaysia yang berani melwan KKM.  Di akhirat orang melayu Malaysia paling ramai si syorga. Semua YES man.  Semua mereka REDHA dari pagi siang hingga petang malam gelap sudah langit hari ini.

mereka anggap KKM serba betul dan tepat.

Aku rasa jika ada apa apa benda yg buruk
berlaku pada anak aku

aku akan saman kerajaan 3,6 billion RM


Sekarang ada berita ..doctor muda menemui ajal ..accident setelah bertugas di hospital ..
berjam jam tanpa henti.  Mana tak mengantuk!  mereka penat gila lahhhh.

Kalau lah YB PM ada anak di hospital  HO la ni
tak mungkin dia rela anak nya diperbuat sedemikian rupa.

Sahih?

Itulah dulu.
Hati ayah.

Mana ada ayah ibu boleh duduk diam ..
bila memngetahui
HO ini bukan sesuatu yang senang dan bahagia.

Cukup memeritkan.

Lagi pulak contrak!

Gila kan?  Dewasa ini ..

Pegawai malas 5000 orang dalam perkhidmatan kerajaan,  mereka di pelihara cukup anja sekali  dgn macam macam cara.
Sedangkan doktor doctor muda semua 'A' dalam pelajaran
diazabkan .. 36 jam lah  2 kali seminggu .  Aduhai.
ditengkinglah
dimarahilah
dikutuklah..
ada yang kena kata kata lucah ..  bagus bukan?

mesti pecah hati pemuda pemudi doctor kita yang sdang melalui zaman training di hospital kerajaan ini  nanti.

Pada Allah aku berserah diri.
Tawakal.

Tapi ..aku selalu berdoa agar ..some senses
can come in KKM

tak salah jika kita permudahkan

skop kerja doctor pelatih.

kurikulum doctor pealtih di hospital kerajaan ini.

Semua benda boleh di adjust di Negara ini.

Mengapa HO punya regim  tak boleh diperbaiki dan dihalusi ..dgn sentuhan - sentuhan manusia sedikit.

Rasa cukuplah untuk malam ini.

Mata ku sangat  mengantuk.

Esoknak ke masjid lagi. Subuh?

Wasallam




 

0 comments:

Post a Comment